المايسترو نادر عباسي يوجه إتهام الي الإعلام

في حواره مع لميس الحديدي علي ( قناة ON ) قام المايسترو بتوجيه الإتهام إلي الإعلام بخصوص عدم الاهتمام بالفن الراقي .

أجرت المذيعة لميس الحديدي لقاء مع المايسترو الذهبي نادر عباسي للحديث عن قيادته أوركسترا الاتحاد الفيلهارموني خلال حفل نقل المومياوات وفي سؤاله عن كواليس العمل صرح بأن الفرقه تدربت 4 شهور من أجل الإحتفالية وقال : ” عملنا بروفتين بس لإن مكنش ينفع نقفل الشوارع كتير ؛ كان في 22 عربية عشان نقدر نتحرك بكل ده كان صعب ” .

و أعترف أيضا انه كان متخوف لأنه ” عارف ان في مصر الإلتزام بال ( timing ) صعب و بالتالي كان حمل عليه و خصوصاً انه كان عايش في سويسرا وعارف قد أيه الأوربيين بيدققوا في ال ( details ) الصغيره ” .

و بسؤاله عن صعوبة الغناء باللغة المصرية القديمة قال : ” أنا الي أخترت الغناء بها لأني حسيت بالغيره لما عرفت ان في امريكا عملوا أوبرا لإخناتون باللغة المصرية القديمة فمعقول احنا في بلدنا منحييش اللغه دي ” .

أثناء الحوار قام المايسترو نادر عباسي بتوجيه الإتهام للإعلام عندما سألته لميس عن تدني الذوق المصري وأن هذا الفن يعيد الذوق مرة أخري لأن كان عليه إجماع من جميع الأذواق و قالها : ” الدور ده بتاعكم … الإعلام .. الاهتمام مش كافي ، احنا موجودين و بنعمل وكل ده متواجد ؛ العازفين و المبهرين موجودين بس مش متشافين فدوركم بقي نبتدي ندور و نهتم بالقامة والرموز الي عندنا ” ، و أضاف : ” الذوق المصري كان كويس ليه عشان مكناش بنقول الذوق المصري عايز كده ، احنا دورنا نثقف الناس و نديله الفن الجيد ” .

اقرأ أيضا

 

 

 

 

 

 

أفلام عبلة كامل بعفويتها وتلقائيتها تملكت قبل الجمهور- تقرير.