محمد شاهين يقاضي حمو بيكا بسبب “قلبي شايل وجع”

بعد نشر حمو بيكا أغنيتة مع المطرب محمد شاهين وإغفال جميع حقوقه الفكرية

نشر المطرب محمد شاهين منشور علي صفحتة الرسمية علي موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك مضمونه أنه سوف يقاضي المطرب حمو بيكا بسبب نشر الأخير أغنية قلبي شايل وجع بدون الرجوع إليه.

سبب الخلاف بين حمو بيكا و محمد شاهين

حيث فؤجي المطرب محمد شاهين أن المطرب حمو بيكا قد نشر أغنية قلبي شايل وجع علي موقع الفيديوهات الشهير يوتيوب و قد روي تفاصيل التعاون مع المطرب حمو بيكا حيث قام إحدي العاملين مع حمو بيكا بالتواصل مع محمد شاهين لتسجيل أغنية قلبي شايل وجع.

وذهب محمد شاهين لحمو بيكا ووجد أن كلمات الأغنية مناسبة و عجبته و قام بتسجيل الأغنية مع حمو بيكا وبعد التسجيل قام بالتواصل معه كذا مرة الا أنه لم يرد عليه و قام بالرد عليه أخيرا و قال له بالنص “أعتبر الأغنية مش حتنزل”.

و بعد عدة ايام فؤجي محمد شاهين بأن حمو بيكا قام برفع الأغنية علي موقع يوتيوب و لم يتواصل معه لمعرفة حقوقه الأدبية في النشر.

محمد شاهين يفقد التواصل مع حمو بيكا فينشر علي فيسبوك

وحاول كذا مرة التواصل مع حمو بيكا ألا أنه وجد جميع أرقامه مغلقة فقام بنشر ما حدث علي صفحته علي فيسبوك و ذلك لحفظ حقوقه و بعد النشر قام مدير أعماله بالتواصل مع محمد شاهين و رد عليه بطريقة غير لأئقة.

لذلك أكدالمطرب محمد شاهين أنه سوف يتاخذ كل الإجراءات القانونية ضد المطرب حمو بيكا بسبب عدم التواصل معه قبل نشر الأغنية لضمان حقوق الملكية الفكرية للإغنية.

نص منشور محمد شاهين

و منشور المطرب محمد شاهين كان محتواه الأتي “أنا مش بتاع لايف واتكلم بشكل رخيص على موضوع مهرجان مع حمو بيكا بس اللى عمله اسمه غدر وقلة قيمة.

من فترة كلمنى حمو بيكا فى التليفون روحت وسجلنا تراك وبعديها بفترة لقيت بوستر نازل عند واحد من الناس اللى بتصمم البوسترات دى من غير ما اعرف، كلمت حمو بيكا قولتله إزاى قالى أنا هنزل فى العيد 6 أغاني.

وأضاف: “بكلمه فى حقوق الأغنية أقل حاجة فى حقى يرد يقولى (أنا هاخد الحقوق كلها) على أساس إن النجم المحترم هيعرفنى بالناس على أساس أن النجم المحترم أنا شغال عنده.

رديت قولتله الكلام ده مش هينفع وقفلت معاه بعديها بعت لى مصمم البوستر، وقالى إن الأغنية مش هتنزل اتفاجئ النهاردة بنزولها بدون علمى على أساس إيه، أنا هعرف أجيب حقى كويس بالقانون”.

 

اقرأ أيضا

 

 

 

 

 

 

أفلام عبلة كامل بعفويتها وتلقائيتها تملكت قبل الجمهور- تقرير.