أخبار النجوم

إنجي خطاب عن قرار إعتزالها: أمر بصراع داخلي منذ عامين

إنجي خطاب، أصدرت توضيحاً للرد على الشائعات التي لاحقتها منذ إعلان اعتزالها أمس الإثنين، أكدت فيه أن قرارها نهائي، وأنها تكن كل تقدير واحترام للوسط الفني.

إنجي خطاب توضح السبب الحقيقي لإعتزالها الفن

قالت إنجي خطاب عبر حسابها على موقع الفيس بوك: “للتوضيح بس علشان تقريباً مانمتش من مكالمات الصحفيين، على راسي كلهم وبحبهم كلهم.. يا جماعة والله قرار اعتزالي ليس له علاقة بأي مشكلة في الفن، وعندي عملين مضياهم كمان، واعتذرت ليهم إن مش هكمل. يعني الشغل موجود الحمد لله”.

تابعت قائلة: “أنا اعتذرت لأني بقالي سنتين عندي صراع داخلي بين إن أكمل أو لا.. صراع رباني لطريق الصح واستخارت ربنا وألمهني هذا القرار، وعلشان كدا دا قرار نهائي لا رجعة فيه، وبكن كل الاحترام لزملائي في المهنة، وماعنديش مشكلة مع أي حد، وطول عمري في حالي كنت بشتغل بس، الموضوع كله اختيار طريق أنت بتحدده لنفسك، وياما مشينا طرق مش شبهنا في كل حاجة في حياتنا ورجعنا فيها، وبنحاول ناخد طريق صح ونرضي ربنا.

وواصلت إنجي خطاب: أنا مرتاحة جداً لقراري ده، وصليت استخارة وربنا ألهمني بهذا القرار، لأول مرة في حياتي آخذ قراراً أصح، ومتأكدة أن ربنا سيكرمني في مجال ثانٍ، وسأركز في دراستي وأعمل الماجيستير والدكتوراه، وشكراً لحبكم ودعواتكم على رأسي والله”.

من هي إنجي خطاب؟

أن إنجي خطاب ممثلة مصرية، ولدت في مدينة القاهرة عام 1987، اكتشفها المخرج التليفزيوني جمال عبد الحميد، ورشحها للمشاركة في مسلسل (سوق الخضار)، وقررت بعدها أن تدرس التمثيل على نحو أكاديمي، فانتسبت إلى قسم التمثيل والإخراج بالمعهد العالي للفنون المسرحية.

وعملت على مدار السنوات التالية بين السينما والتليفزيون، فقدمت عدة أفلام ومسلسلات منها الحصان الأسود مع أحمد السقا، وأهل كايرو مع خالد الصاوي وكندة علوش ورانيا يوسف، والجزء الثالث من “نصيبي وقسمتك” وفيلم ركلام.

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى